Jacqueline Munnichs - Kijk gewoon even verder dan je neus lang is

 

Elke organisatie bezit een eigen verhaal. Een uniek verhaal. Het verhaal dat medewerkers en klanten met elkaar verbindt.

 

Dat verhaal is vaak niet gebaseerd op rationele argumenten die bewust en logisch zijn. Het betreft slechts het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt.

 

Nee, het echte verhaal van een organisatie gaat dieper. Het unieke verhaal raakt namelijk het intuïtieve brein dat juist onbewust en associatief werkt. En dat verhaal, ondernemer, bevat het bestaansrecht van je onderneming.

 

Het is ook de reden dat veranderen, enkel omdat de markt het wil, niet werkt. Of misschien toch. Maar dan slechts voor even. Want alleen veranderen op basis van wilskracht werkt niet. Het biedt onvoldoende basis.

 

Een verandering moet namelijk iets opleveren. Iets dat essentieel is, waarvan je als ondernemer en als medewerker intrinsiek blij wordt. Dat is het eigenaarschap van de verandering.

 

Je moet dus niet veranderen voor de ander, de klant of de doelgroep. Dan ga je er niet van genieten. En dat is zeker wel de bedoeling. Ook van het proces...

 

Elk stapje, hoe klein ook, geeft je als ondernemer het gevoel van trots. Het brengt je immers dichterbij je beoogde resultaat. En ik kan je verzekeren: dat geeft voldoening. Dan kost verandering geen energie, dan levert verandering juist energie op!

 

Veranderen begint daarom met een gevoel... wat wil je eigenlijk gaan veranderen? Niet rationeel. Het gaat om de onzichtbare massa daaronder; het associatieve systeem.

 

Ik begeleid hiervoor regelmatig reflectiesessies. Mijn ervaring? Het echte verhaal van je onderneming zet je niet zo maar, één, twee, drie op papier. Het vergt enige afstand.

 

Juist door het bevragen van het intuïtieve systeem kom je achter je overtuigingen, je waardesysteem, hoe jij als ondernemer wilt zijn. Diezelfde vragen kun je ook als organisatie stellen. Dan kom je verder dan je medewerkers op de automatische piloot te zetten en hen mee te laten deinen op de waan van de dag

 

Hoe je het echte verhaal van je organisatie op tafel krijgt

 

Stel een groepje ambassadeurs samen uit de doorsnede van je organisatie. Sta samen eens stil bij de volgende vragen:

- Waarvan worden jullie gelukkig?
- Wat vinden jullie belangrijk?
- Hoe ziet voor jullie de ideale wereld eruit?
- Waaraan willen jullie als onderneming een bijdrage leveren?
- Hoe willen jullie die bijdrage als onderneming leveren?

 

Maak er geen lange heisessie van, maak het niet te moeilijk of te complex. Houd het simpel.
Kijk gewoon even verder dan je neus lang is.

 

Jacqueline Munnichs,
adviseur strategische communicatie & tekstschrijver

Artikel geplaatst op: 20 Mei 2016

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.