Jacqueline Munnichs - Te goed voor de prullenbak!

 

Inspireren, enthousiasmeren: dé trend om klanten te binden en te boeien. De tijd om je belerend en directief op te stellen, is voorbij. Al lang.

 

Voortschrijdend inzicht of de tijdsgeest? Wie zal het zeggen. En te zeer willen overtuigen, wordt ook niet in dank afgenomen.

 

Maar ondernemer, hoe doe jij dat? Actie en reactie; de dialoog aangaan. Openstaan voor je klanten. Als ondernemer ken je deze kreten natuurlijk allemaal. En vooral, niet bang zijn voor negatieve reacties. Mensen begrijpen heus wel dat er fouten kunnen worden gemaakt. Juist door hiermee adequaat om te gaan, laat je de werkelijke aard van je bedrijf zien.

 

Het reikt allemaal vele malen verder dan het verschaffen van informatie. Dat zie je in de sociale media. Maar zeker ook de meeste moderne websites zijn inmiddels voorzien van een uitnodiging om een reactie achter te laten. En dan, ondernemer, draait het er ook nog om dat je laat zien hoe je er persoonlijk in staat.

 

Ik kan me voorstellen dat dit allemaal moeilijk en complex lijkt. Je hebt een bedrijf te runnen en dit hoort zeker niet tot je corebusiness. Maar die betrokkenheid, die wil je wel. Die is goed om klanten te binden en dus voor je omzet.

 

Uiteindelijk is het niet zo moeilijk dan het misschien in eerste instantie lijkt. Want je bedrijf, dat is toch je passie? Dat vind je leuk om over te praten. Makkelijk toch, om te laten blijken wat je persoonlijke drijfveren zijn?

 

Maar in deze tijd met een overload aan informatie is dat helaas niet voldoende. Mensen zijn vaak ‘gaar’ van alles en iedereen die hun aandacht willen trekken. Ze klikken je nieuwsbrief naar de prullenbak en scrollen over je advertentie heen.

 

En toch, ik geloof in de kracht van de juiste combinatie van relevante content en persoonlijke drijfveren. Want dat geeft mensen een goed gevoel. Ze weten dat ze die informatie kunnen gebruiken en dat het oprecht is. Hiervoor zijn mensen altijd ontvankelijk.

 

Sterker nog, uit DIT onderzoek blijkt nu dat bij sociale media dat goede gevoel nog een stapje verder kan gaan. Door berichten te delen en te liken, wordt het ‘beloningssysteem’ van ons brein geactiveerd en kan er dopamine vrijkomen. Dat willen mensen natuurlijk wel vaker. En dus keren ze terug, op je website of andere sociale media.

 

Hoe maak jij mensen ontvankelijk voor jouw informatie?

1.            Selecteer maximaal vijf kernwaarden waarop je herkend wilt worden en bedenk aan welke relevante wereld jij wilt werken met je bedrijf.

2.            Voeg deze samen, probeer hiervan een consistent geheel (concept) samen te stellen en vertaal dit naar woord en beeld. Dat wordt de basis voor je marketing en communicatie.

3.            Attendeer je klanten in gesprekken over de specifieke (nieuwe) inhoud op je website, nieuwsbrieven en berichten op sociale media.

 

Dat maakt klanten de volgende keer ontvankelijker voor jouw informatie. Want iedereen weet:  relevante content is té goed voor de prullenbak!

 

 

Jacqueline Munnichs

adviseur strategische communicatie & tekstschrijver

 

ZAKEN|TAAL, van concept tot tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 15 September 2016

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.