Jacqueline Munnichs - Samen bouwen aan één helder verhaal

 

Op een goed geoutilleerde website wordt je onderneming mooi gepresenteerd. Het bedrijfsgebouw heeft een degelijke uitstraling, voor communicatie en marketing liggen de folders en brochures op stapeltjes in de kast. Klaar om te grijpen.

 

En toch, er klopt iets niet. In de organisatie zit niet hetzelfde elan als de website, de brochures en folders willen uitstralen. Vaak heeft dat te maken dat het verhaal dat naar buiten wordt gebracht niet echt wordt doorleefd in de organisatie.

 

Ernstig. Want als iedereen één ding de afgelopen jaren heeft geleerd, is hier doorheen te prikken. En het zijn de details die het verschil maken. De buitendienst die niet altijd even verzorgd en goedgemanierd is, ze bij de receptie of aan de telefoon toch niet zo vriendelijk zijn of omdat de medewerkers niet verder komen dan het verhaal rationeel na te vertellen.

 

Nou ondernemer, dit moet je niet willen! Zo ondermijn je de kracht van je onderneming.

 

De basis voor energieke en passievolle uitingen wordt namelijk gelegd door het vangen van de mentaliteit die dwars door de organisatie heengaat. Dat gaat verder dan een nieuwe campagne die richting geeft aan de presentatie van de onderneming naar buiten.

 

Aan goede marketing en communicatie bouw je met alle medewerkers samen. Je probeert de verhalen te vangen waarvan je mensen enthousiast worden. Of dat nu de accountmanager, de administratief medewerker of de adjunct-directeur is. Dat maakt niet uit.

 

Al die verhalen samen geven identiteit aan je bedrijf. Want het gaat om waar mensen enthousiast van worden, wat ze leuk vinden en waar ze graag aan werken. Niet alleen met hun hoofd. Vooral ook met hun hart.

 

Dat bepaalt mede de richting en de identiteit van je organisatie; de positionering van je bedrijf. Daaraan ontkom je, als ondernemer, eenvoudigweg niet.

 

Zo bouw je samen met je medewerkers aan sterke marketing en communicatie:

1 Spreek eens met enkele willekeurige mensen binnen het bedrijf.

2 Stel hen de vraag ‘Wat in je werk heeft je de afgelopen tijd energie gegeven?’

3 Laat hen vooral praten! Hoe concreter hoe beter. Maar goed luisteren betekent ook samenvatten en doorvragen.

4 Schrijf de verhalen op (circa 250 woorden). Stel jezelf de vraag: waar gaat het hier echt om? Wat is de rode draad in de verhalen?

 

Zo bouw je samen aan één helder en consistent verhaal!

 

 

Jacqueline Munnichs

adviseur strategische communicatie & tekstschrijver

 

ZAKEN|TAAL, van concept tot tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 13 Oktober 2016

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.