Jacqueline Munnichs - Maak je bedrijf menselijk

 

De roep om meer transparantie is veelgehoord. Maar wat betekent dat voor een mkb'er?

 

Eigenlijk heel gewoon: doe jij, als ondernemer, de dingen volgens de wet- en regelgeving, procedures en de huidige normen en waarden in de Nederlandse samenleving. Dat maakt je bedrijf voorspelbaar, transparant en dus betrouwbaar.

 

Daar houden mensen van. Het maakt ook dat klanten zich verbonden voelen met je bedrijf.

 

In de basis draait het hier dus om iets dat vanzelfsprekend is. Echter, cruciaal om het vertrouwen van je omgeving te verdienen, is de manier waarop jij als ondernemer omgaat met je omgeving.

 

Maar eerst, ondernemer, deze vraag: hoe heeft transparantie die onbetwiste status gekregen?

 

Dat heeft alles hiermee te maken: mensen hebben er behoefte aan dat zaken overeenkomen met hun verwachtingen. Ze willen voorspelbaarheid. Dat is veilig. Maar daar heeft het de afgelopen jaren nog al eens aan geschort.

 

Denk maar eens aan alle acties om ‘de verwachtingen van klanten te overtreffen’. Of bedrijven die geen of steeds andere verwachtingen creëren. Ik denk dat iedereen hiervan wel een voorbeeld kan noemen. Ik vraag me af of klanten hier altijd wel zin in hebben. Het leidt volgens mij makkelijk tot ergernis en argwaan.

 

Juist ondernemingen die op een voorzienbare manier met hun omgeving omgaan, zonder te veel verrassingen, genieten het vertrouwen van hun omgeving. Zij zoeken bij voorkeur regelmatig het contact met hun omgeving op.

 

Niet alleen in tijden van crisis of een incident. Ook vooraf en achteraf. Zo bouwen ze aan vertrouwen, een jarenlang proces. Die investering loont.

 

Door op een (pro)actieve en positieve manier om te gaan met je omgeving, laat je jouw bedrijf van meerdere kanten zien. In die verbinding - tussen de onderneming en de omgeving – is voor jou als mkb'er een essentiële rol weggelegd.

 

Naast de zakelijke belangen wordt je onderneming immers ook gewoon geleid door mensen. Het geeft je bedrijf een menselijk perspectief. Wenselijk. Dat maakt de omgang makkelijker. Altijd. Ook in tijden van crisis.

 

Hoe creëer jij voor je onderneming een positie waarin je optimaal de gelegenheid krijgt om te laten zien wie jullie zijn?

 

Breng goed in kaart wie belangrijk is in je omgeving. Zo’n omgevingsanalyse bestaat altijd uit meerdere doelgroepen: de medewerkers, de klanten, de fysieke externe omgeving (zoals omwonenden), andere stakeholders...

 

Stel hen de vraag: wat willen zij terugzien in gedrag, communicatie en symboliek? Dit levert het kompas voor hun behoefte aan informatie en dialoog.

 

Pas hierop je eigen actieve en positieve rol aan. Laat elke groep, afhankelijk van hun behoefte, regelmatig weten waarmee jullie bezig zijn. Wat zijn jullie successen? Wat baart jullie zorgen?

 

Het is de basis om te werken aan het vertrouwen van je omgeving. En dus aan transparantie. Dat maakt je bedrijf menselijk.

 

Jacqueline Munnichs

adviseur strategische communicatie & tekstschrijver

 

ZAKEN|TAAL, van concept tot tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 17 November 2016

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.