Succes in Zaken: dit keer Jo Bremen

 

Een van de succesfactoren die ik op mijn lijstje heb staan, is ambitie. Ik vraag Jo Bremen, directeur-eigenaar van Soons Rolluiken-Zonweringen in Maastricht, of dit één van zijn succesfactoren is. Zijn antwoord: "Binnen drie jaar heb ik heel Europa als klant." Nou, dat is duidelijk.

 

Ambitie heeft deze hyperactieve 66-jarige nog steeds. André Rieu vroeg hem recentelijk nog wanneer hij met pensioen zou gaan. Het alerte antwoord van Jo: "Zolang jij met je viool blijft spelen."

 

Dat soort spontane contacten en antwoorden zijn typerend voor Jo Bremen. Een visitekaartje heeft hij niet nodig, zo stelt hij zelf. "Heb je mij eenmaal gesproken, dan vergeet je me niet meer." Aan zelfvertrouwen ontbreekt het hem evenmin.

 

Dat mag ook wel. Zijn zonneschermen hangen door heel België, aan elke kust van Spanje tot Noord-Holland, in landen als Letland, Denemarken en Griekenland. Duitsland is zijn tweede thuismarkt. Genk is een en al Soons, ‘Valkenburg is de showroom van Soons’, evenals de Markt in Sittard. "Zie ik in Sittard een scherm niet van Soons, dan rij ik er met de auto tegenaan en vervang het."

 

Het succes van Soons is niet alleen aan zijn commerciële gedrevenheid te danken, maar evenzeer aan innovatie en de kwaliteit. Hij doet de ideeën onderweg op en zijn technische genieën, onder wie zijn zoon, en trouwe productiemedewerkers bedenken het en produceren het in de eigen productieafdeling.

 

Niets standaard. Eigen, onverwoestbaar degelijk werk. Ophangingen en driedubbele waterdichte doeken die zelfs bij windkracht 8 blijven hangen. "Op Schiphol hebben we een zonnescherm hangen van 16 meter breed met een uitval van 10 meter. Uniek. Doet ons niemand na. Innovatie, kwaliteit en service, daar staan we voor."

 

Staan voor je klant en je product, de ouderwetse ambachtelijke service, is ook een van de redenen van succes. Altijd opkomen voor je product. Een horecaondernemer in Scheveningen belde hem een keer in paniek dat hij een aanzegging had gekregen zijn zonnescherm te verwijderen. "Dat gaat niet gebeuren," zei Jo en sprong in de auto voor een tocht naar de Haagse welstandscommissie.

 

Met zijn uniek, zwaar provinciaals dialect en charme verdedigde hij zijn scherm met hart en ziel voor de Haagse ambtenarij. De twee dames van de commissie vielen als een blok voor zijn tongval. Het bezwaar werd ingetrokken als hij de ‘vlaggetjes aan de voorkant’ zou verwijderen.

 

Jo haalde ‘de flappekes’ eraf en de horeca-uitbater was een tevreden klant. Zijn relatiekracht is overduidelijk. Het zou me niet verbazen wanneer hij onze koning en koningin na een uurtje babbelen zou tutoyeren en hun paleizen zou volhangen met zonneschermen en rolluiken.

 

Hij noemt mij in de loop van het gesprek heel netjes ‘een grote man’, zelf ziet hij er 15 jaar jonger uit dan hij is en zit hij strak in het vel. ‘De grote man’ waarmee hij mij vergelijkt, is een anekdote over zijn eerste buitenlandse zakenreis naar Torremolinos, midden jaren tachtig vorige eeuw. Hij was toen nog geen eigenaar en had het klaargespeeld zijn schoonvader Paul Soons te overtuigen zijn zakenreis te betalen.

 

Hoewel hij door zijn schoonvader helemaal voor mesjogge werd verklaard, kwam hij met 75.000 Nederlandse florijnen in contanten enkele dagen later terug bij zijn schoonvader. Ontvangen als aanbetaling van een grote Spaanse man na een verkoop met handen en voeten met Spanjaarden

 

Een getekende opdracht was niet aan de orde. Zo werkte dat niet. Wel vooraf betalen voor levering, dat wel. Durven is ook een belangrijke factor, stelt hij. 40 jaar geleden kende boven Venlo  niemand Soons, "nu zijn we in heel Europa bekend".

 

Ik vraag hem echter hoe het mogelijk is dat Soons in zoveel Europese landen actief is. Hoe kun je nu voor enkele tonnen zonnestof verkopen in Rotstock, Letland, Griekenland of Duitsland bijna als je thuismarkt betitelen?

 

Tja, zegt hij, dat is 40 jaar naam maken, innovatief zijn en uitstekende service verlenen. "Geloof maar niet dat ze mij persoonlijk kennen, maar ze zien wel overal bij de horeca in Europa Soons-schermen. Allemaal visitekaartjes van tevreden gebruikers. Die Spanjaard waar ik het over had, daar ben ik enkele jaren later nog eens naar terug moeten gaan. De doek van het zonnescherm was niet voldoende waterdicht. Wist ik veel dat het zo enorm kon hozen in Zuid Spanje. Ik heb hem toen de stof van het scherm gewisseld naar drie dubbel geïsoleerde, absoluut waterdichte stof. Nu, na 30 jaar, word ik nog benaderd door Spanjaarden daar in het diepe Zuiden die onze doeken willen."

 

Er is nog één klein puntje van succes. Hij slaapt slechts vier uur per nacht en kan rustig om 6 uur ’s ochtends al op kantoor zijn. Ook dat telt. Ondernemers nemen geen rust. Ze zijn altijd met hun gedachten bij hun onderneming. Het is niet de eerste keer dat ik dit constateer.

 

Michel Horn

columnist Succes in Zaken

 

Voor de column Succes in Zaken interviewt Michel Horn ondernemers die op eigen kracht meer dan één miljoen euro aan bezittingen hebben verworven.

 

foto: Jo Bremen

 

 

 

Artikel geplaatst op: 18 September 2017

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.