(Géén) Succes in Zaken: De MKB Zombie

 

Ik kwam er weer een tegen. Zo'n ondernemer die jarenlang op de barricaden heeft gestaan voor anderen en vergeten was vooruit te denken over zijn eigen toekomst. 

 

Een ondernemer met een heilig geloof in zijn eigen mening, niet open staand voor afwijkende meningen in zijn omgeving. Blind voor bedreigingen van buiten. Niet zien dat internet zijn winkeltje en de overige winkels in zijn winkelgebied heeft vernietigd. Vasthouden aan wat hij nog heeft als 65-jarige. Meestal zijn ze dominant, autoritair en bovenal 'aanwezig'. Typisch ook omringen ze zich met slaafse adviseurs. 

 

Dit soort ondernemers veranderen niet. Hopeloze gevallen. Vroeger, lang voor ik grijze haren had, probeerde ik zo'n dood paard weer in beweging te krijgen. De oogkleppen te verwijderen. 'Yes, you can!', 'Make it great again!'. Zo'n beetje Obamaiaans gemengd met Trumpetteren. Vergeet het maar. De oogkleppen zijn niet meer te verwijderen. Volledig vergroeit in vlees en bot. Dat is geen voer meer voor een bedrijfsadviseur. Dat is studiestof voor een psycholoog. De oude retailwereld staat in brand en ze blijven geloof houden in hun blinde kijk op de wereld. Roep Facebook of LinkedIn en ze kijken je met glazen ogen aan alsof je een vreemde taal spreekt. Dat kranten en tijdstippen zijn vernietigd is nog niet doorgedrongen. 

 

Enige tijd geleden las ik in het FD dat de bank maar weer eens het krediet heeft verhoogd van de zwaar verliesgevende Bruna keten, je weet wel de nieuwe Nederlandse postkantoren maar dit keer met niet nors personeel. Lukt een normale verliesgevende winkelier 'never nooit'. Niet moeilijk te bedenken wie de borgstelling voor het krediet heeft verstrekt. Wie was ook alweer eigenaar van PostNL?

 

Ik dacht eerst dat dit ook management blindheid was. Welke idioot houdt immers 'cashbleeders' in de lucht? Dat gebeurd niet op zo'n niveau. Dat zijn pro's, toch? En dan stond er ook nog bij dat de huidige 300 winkels in 2022 nog steeds zullen bestaan. Dus nog eens vijf jaar verlies erbij. Dit is geen blinde dominante demente MKB-er. Dit is een gerenommeerde winkelketen maar, en nu komt het, waar 250 winkels geëxploiteerd worden door zelfstandige franchisenemers. Ik weet uit eerste hand hoe ze zich moeten voelen. Ik ben daarin een zogenaamde ervaringsdeskundige die uit eerste hand weet hoe franchisegevers hun franchisenemers langzaam ten grave brengen. MKB-ers zonder een degelijk online marketingbeleid zijn de zombies van de retail. 

Kasku Corporate Finance BV (Michel Horn), bedrijfsoverdracht en kapitaalwerving.

Artikel geplaatst op: 16 November 2017

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.