Maakbedrijf verandert niet automatisch in servicegerichte organisatie

 

 

Een bedrijf dat vooral op productie is gericht, transformeert niet als vanzelf in een organisatie met meer aandacht voor wat de klant doet en wil.

 

 

En dat terwijl het bedrijf daar enorm veel informatie over in huis heeft. Deze data kunnen helpen bij de omslag van een productgeoriënteerd naar een servicegeoriënteerd bedrijf.

 

Om tot een strategie te komen waarmee een productiebedrijf daadwerkelijk services en aftersales kan toepassen op zijn klanten, gingen masterstudenten van het vak Value Based Marketing van Maastricht University aan de slag met data van onder meer Van Aarssen in Heel.

 

Voor Van Aarssen, een mondiale speler die installaties voor de veevoederindustrie ontwikkelt, produceert en levert, betekent de verandering bovendien een cultuuromslag.

 

Vier studententeams presenteerden na zes weken hun strategische oplossingen. Het winnende team bestond uit drie leden. Een van hen, Bob van Heumen, vergeleek hun oplossing met een menu.

 

"Sommige gerechten kunnen worden besteld in het meergangenmenu, andere ook separaat. Op die manier biedt Van Aarssen zijn bestaande klanten gebundelde services aan. Dat zijn diverse standaard pakketten met elk een combinatie van verschillende diensten. Daarnaast kan de klant kiezen uit aparte diensten met elk een eigen prijsstelling."

 

De inzet van de studenten was onderdeel van het InnovatieAssitentie-traject ‘Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening’ van Maastricht University School of Business and Economics (SBE).

 

Het traject is één van de vier speerpunten van LimburgMakers, opgezet om productgeoriënteerde bedrijven op weg te helpen in de transformatie naar meer diensten. LimburgMakers is ontwikkeld door NV Industriebank LIOF, Kamer van Koophandel en Provincie Limburg.

 

Zie

Artikel geplaatst op: 29 April 2015

Delen


0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.