Kijken, kijken, niet kopen - wat doe je eraan?

 

Showrooming komt vaak voor. De term staat voor: in een winkel spullen bekijken en proberen, maar daar niet kopen.

 

Uiteindelijk wordt het product bij een webwinkel besteld. Belangrijkste reden is kostenbesparing, maar ook niet-financiële factoren spelen een rol, zoals slechte service in een winkel of lang moeten wachten tot je wordt geholpen.

 

Daarom is het aannemen van extra verkoopmedewerkers voor fysieke winkels de beste manier om de concurrentie aan te gaan met webwinkels.

 

Dat zeggen Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, Sonja Gensler (University of Münster) en Scott Neslin (Tuck School of Business in Dartmouth). Zij deden onderzoek naar showrooming.

 

Verhoef vindt dat de traditionele winkelier meer moet doen om het fysieke aspect van de zaak juist in te zetten als sterk punt. "Hij of zij moet veel actiever worden in het benaderen van potentiële klanten die de winkel binnenstappen."

 

Verhoef adviseert om geïnteresseerde kijkers meteen te helpen. "Terug naar de basis is het devies. Zorg voor extra en actief verkooppersoneel."

 

Door meer verkopers komt volgens Verhoef showrooming aanzienlijk minder voor. "Dat levert meer op dan extra verkooptraining voor het huidige personeel. Uit ons onderzoek blijkt dat de kwaliteit van een verkoopmedewerker geen significante invloed heeft op showroomen."

 

Aan het onderzoek werkten ruim 550 consumenten mee.

 

bron: mkbbelangen.nl

foto: businessnewsdaily.com

 

 

 

Artikel geplaatst op: 03 Mei 2017

Delen


3 reacties

Geplaatst door Dan 584 dagen geleden
Showrooming komt dan minder voor, omdat men dan helemaal niet meer naar deze winkels gaat. Het is zeer irritant om bij het binnenstappen van een winkel gelijk een verkoper in je nek te hebben. Hangt ook af van de soort winkel. In een telecomwinkel of kluswinkel wil je graag advies. In een kledingwinkel wil je eerst eens neuzen.
Geplaatst door MKBer 584 dagen geleden
Het ontbreekt steeds meer aan Service en Vakmanschap in de winkels. Geen of totaal geen ervaring of mensen kennis. De klant is en blijft koning. De webwinkels beginnen nu ook deze fouten te maken, dus nu ingrijpen en zorgen dat de klant weer terug komt. een vakkundige en vriendelijke verkoper/ster zal beslist winnen in winkels waar MODE verkocht wordt en SCHOENEN en geen rommel. Merken leveranciers beginnen te klagen voor de slechte na service van de web winkels. DUS mkb pak uw kansen en uw doelgroepen. Zeker weten dat wij weer winnaars worden.
Geplaatst door Marcel Schuurmans 582 dagen geleden
Vreemde reactie van de hoogleraren. Naat het feit dat ik het met reactie 1 eens ben, zal het iets kunnen verbeteren bij het aannemen van goed personeel. Maar voor die salarissen gaat dat niet goedkomen. De wereld is veranderd. Dat ga je niet meer terugdraaien. Leveranciers zouden aan de hand van omzetten een showroomfee moeten betalen aan de winkeliers, of showroom. Of net als in de supermarkt, waar ook, al dan niet verkapt, voor schapruimte wordt betaald. Ook de 'outlet' centra zijn hier een antwoord op. Eigenlijk zijn deze centra al een soort ''openlucht'" nonfood-supermarkt.

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.