Vier tips van starter Huug Schroën en Roy Schaefer hoe jij het best je eigen bedrijf start

 

April 2016 gingen ze de lucht in met de VHG Group, een bedrijf in Swalmen dat bij schadeherstel achter de schermen de zaken regelt. Eigenaren Huug Schroën en Roy Schaefer willen een nieuwe norm zetten waarbij schadeherstel aan onder meer panden, snel en efficiënt verloopt.

 

Want ze schrokken toen ze eens spreekwoordelijk op de stoel van de klant gingen zitten. Ze hebben hiervoor twee apps ontwikkeld. Eentje om schade te melden. En een app voor de communicatie met de vakmensen die de schade moeten herstellen, zoals de timmerman, schilder of dakdekker. Meer een soort platform.

 

Hier is hun verhaal:

 

Zoals het echte ondernemers betaamt, zijn Huug en Roy nog druk bezig als we hen willen spreken voor het interview. Of we nog even kunnen wachten? Huug is de échte starter van het duo. Roy is eigenlijk al een doorgewinterde ondernemer. Toch is deze bedrijfsvoering ook voor hem nieuw.

 

Ze hebben elkaar in het werkveld leren kennen. Direct die goede klik. En al snel de vraag: of ze niet samen iets zouden oppakken in het schadeherstel.

 

Huug: “Tijdens het brainstormen zijn we toen eens op de stoel gaan zitten van de klant; we schrokken. Want bij schade aan een pand komen vaak veel emoties kijken en de communicatie is doorgaans slecht. Onze overtuiging: dat kan beter.”

 

Ze ontwikkelden daarom een app om schade te melden. In april 2016 was het zover: het bedrijf gaat samen met de spiksplinternieuwe app van start.

 

“Al snel komen we tot de conclusie dat ook in de communicatie met de vakmensen - die het schadeherstel doen - een verbeterslag nodig is,” vertelt Huug.

 

“Het gaat over te veel communicatiekanalen. En uiteindelijk blijkt het soms nog moeilijk om een sluitend dossier te maken voor de verzekering.”

 

Ze ontwikkelen daarom nog een app voor de communicatie met de schilder, de dakdekker, enzovoort. “Dat werkt grandioos,” licht Roy toe. “Alles gaat nu heel efficiënt: we geven opdrachten, op locatie kunnen eventueel direct dingen worden toegepast en wij verwerken het weer direct in de administratie. Appeltje, eitje.”

 

Of het opportunisme, realisme of gewoon een kwestie is geweest van zelfvertrouwen. Wie zal het zeggen. Maar Huug en Roy hadden vanaf het begin al het idee dat het allemaal wel eens heel snel en hard kon gaan. Het businessmodel van de VHG Group is daarom gebaseerd op franchise.

 

Uiteindelijk hebben Huug en Roy slechts één persoon in dienst. De regiomanagers dragen als franchisenemer hun eigen verantwoordelijkheid. Er zijn er reeds actief in Limburg, Brabant en Gelderland. Momenteel start een regiomanager in Overijssel.

 

“Voor het einde van het jaar hopen we dat er ook regiomanagers actief zijn in Groningen en Friesland,” aldus Roy.

 

Huug en Roy geven deze vier tips aan starters:

 

1. “Maak vooraf een fatsoenlijk plan. Kijk goed naar de risico’s: wat ga je investeren en wat moet het rendement zijn. En ook: waar wil je in de toekomst staan?

2. Sta open voor de dingen die mensen in je omgeving zeggen; er kunnen altijd waardevolle ideeën bij zijn.

3. Blijf je ontwikkelen, dat zorgt ook dat je gemotiveerd blijft. En soms werkt een innovatie niet, aarzel dan niet om terug te grijpen naar wat oud en vertrouwd is.

4. Zorg dat je netwerk je trouw blijft, hiervan moet je het uiteindelijk toch hebben. Het loont om hierin te investeren.”

 

Tekst: Jacqueline Munnichs,

ZAKEN|TAAL, concept & tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 22 Juni 2017

Delen


0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.