Vier tips van starter Mitchell Dost hoe jij het best je eigen bedrijf start

 

In januari dit jaar zijn Mitchell Dost en René Scheeren hun eigen bedrijf gestart: Ask a marketeer. Op hun website staat: een smartmarketing-studio die gebruikmaakt van de laatste inzichten om een bedrijf te laten groeien.

 

Mitchell: “Wij combineren bewezen disciplines als Strategie, Psychologie en Marketing met User Experience Design, Data Analytics en AI om tot spectaculaire oplossingen te komen.”

 

Maar eerst gaan de mannen in gesprek met de ondernemer, doen ze het webdesign, om uiteindelijk de website te ontwerpen en te bouwen, zoveel mogelijk databased.

 

“Deze aanpak levert concrete leads en een hoge conversie op. En daar gaat het voor een ondernemer om.” Het klinkt als een jongensdroom die werkelijkheid wordt. Misschien is dat ook wel zo.

 

Het is bovenal een rollercoaster, zoals Mitchell zelf zegt. “Het is vallen en opstaan. Enorm veel plezier heb ik in mijn werk. En het biedt me een enorme vrijheid.”

 

Hier is zijn verhaal:

 

Mitchell en René kennen elkaar al van de middelbare school. Gingen qua opleiding ieder hun weg, maar bleven wel contact houden. Mitchell studeerde International Business of Administration in Tilburg, een combinatie van business en marketing.

 

Daarnaast deed hij samen met René regelmatig zogenaamde ‘hobbyprojecten’, met onder meer data-analyse. Na zijn studie werkte Mitchell als online marketeer, onder meer bij Decathlon en FRABA.

 

Het idee om samen een onderneming op te zetten, ontstond vorig jaar. Mitchell: “We zagen de behoefte bij organisaties toenemen aan databased beslissingen. Het zijn nieuwe mogelijkheden die zorgen dat je besluiten neemt op basis van feiten. En niet alleen op gut feeling.”

 

Staat dat niet lijnrecht tegenover de trend om juist onderbuikgevoelens serieus te nemen? Mitchell: “Data-analyse helpt bij het valideren van de onderbuikgevoelens. Zijn ze goed? Of zit je er juist helemaal naast? Dat is niet altijd eenduidig. We zien dat ondernemers heel erg goed zijn op hun vakgebied. Maar juist met iets nieuws weten ze vaak niet hoe ze er succesvol mee om kunnen gaan. En gaat het mis. Ook sociale media vergen een andere denkwijze. Zaken die offline succesvol zijn, werken online helemaal niet. En andersom.”

 

Mitchell geeft deze vier tips aan starters:

 

1. Zorg dat je een goed netwerk hebt. Niet alleen om opdrachten te verwerven, ook voor kennis en advies. Wij hebben bewust gekozen voor C-Mill in Heerlen: hier zitten veel andere starters met wie we een goed contact onderhouden. Hebben we problemen of zitten we ergens mee, lopen we even naar de buren. Eens kijken hoe zij dat hebben opgelost. Of misschien hebben zij nog een tip of trick voor ons. Heel waardevol!

 

2. Communiceer duidelijk en respectvol met elkaar. René en ik kennen elkaar al heel lang. En toch merkten we dat we elkaar niet altijd even goed begrepen. We zitten nu samen in een vof, we zijn dus aan elkaar verbonden. In grote lijnen zijn we het ook met elkaar eens. Maar juist in de details zitten de verschillen. Dat kost energie om die duidelijk te krijgen voor elkaar. Inmiddels hebben we geleerd om elkaars ongefilterde meningen te respecteren.

 

3. Stel de goede vragen, zo hebben wij ervaren dat de opdrachtgever vaak veel beter kan verwoorden wat hij precies wil bereiken dan hoe hij dat precies wil bereiken. Door hierop te focussen, krijgen we veel sneller helder wat we voor elkaar kunnen betekenen.

 

4. Let op de 80/20-regel. We hebben op een gegeven moment gemerkt dat we veel tijd staken in zaken die weinig opleverden. Dat moet je niet willen. We leggen nu duidelijk de focus op de dingen die daadwerkelijk progressie opleveren. Uiteindelijk zijn het vaak de details die veel tijd vergen. Die komen dan maar op een later moment.

 

op de foto: Mitchell Dost, samen met René Scheeren eigenaar van askamarketeer.com

 

Tekst: Jacqueline Munnichs,

ZAKEN|TAAL, concept & tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 13 September 2017

Delen


1 reacties

Geplaatst door Toon van de Rijt 253 dagen geleden
Veel succes, mannen!

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.