Vier tips van starter Dennis Zautsen hoe jij het beste je eigen bedrijf start

 

Eigenlijk komt voor Dennis Zautsen het ondernemen op de eerste plaats. Hij is niet zo zeer gebonden aan één product of dienst. Vanuit dit uitgangspunt is hij met ‘Alles voor op kantoor’ begonnen, een bedrijf voor kantoorartikelen, drukwerk en printoplossingen.

 

Momenteel bestaat zijn bedrijf in Heerlen al weer zo’n vier jaar, toch voelt hij zich nog altijd een startende ondernemer. Dat heeft wellicht vooral te maken met de differentiatie van het aanbod. Aanvankelijk ging hij uitsluitend van start met kantoorartikelen. Drukwerk en printoplossingen zijn er later bij gekomen.

 

Hier is zijn verhaal:

 

Al op school raakte Dennis gefascineerd door het ondernemerschap. Het was een van zijn lievelingsvakken op het Arcus College. Toch ging hij nog eerst aan de slag bij de technische groothandel Berner in Landgraaf, maar uiteindelijk volgde hij toch zijn passie en stapte naar het StartersCentrum.

 

Daar maakte hij kennis met Ger Smith. Van hem ontving hij de tip om te starten met een bedrijf in kantoorartikelen. Dennis: “Groot gelijk had hij. Op de markt van kantoorartikelen is weliswaar veel concurrentie, maar het is ook een grote markt. En het zijn artikelen die je regionaal kunt afzetten. Belangrijk, want de gunfactor is groot in deze branche.”

 

Dennis spreekt met zichtbaar veel plezier over zijn bedrijf. En continu in de wij-vorm. Bij enig navragen, komt de aap uit de mouw. “We doen heel hard ons best om klein te blijven,” zegt hij lachend.

 

“Mijn moeder doet de administratie en daarnaast huur ik nog iemand in voor sales. Ik wil eigenlijk helemaal niet groeien. Juist die kleinschaligheid biedt veel voordelen voor onze klanten. Dat betekent immers dat we de communicatielijnen kort houden. We hebben geen grote overhead, dus die hoeven we ook niet terug te verdienen. Dat houdt onze prijzen competitief. Ook hoeven we geen administratieve rompslomp te regelen. Als er eens iets fout gaat, corrigeren we dat direct. Wel zo makkelijk!”

 

Dennis geeft deze vier tips aan starters:

 

1. Probeer zoveel mogelijk klantwaarde te creëren voor je klanten en ga op zoek naar de juiste koopcriteria.

 

2. Ken je afzetmarkt en klantprofiel! Zorg dat je weet wie je ideale klanten zijn en waar ze zitten. Hoe kun je ze benaderen? Wat zijn hun koopmotieven?

 

3. Werk iedere dag aan acquisitie. Dit kan via de telefoon. Of loop eens binnen bij je potentiële klant. Zodra je hiermee ophoudt, stopt ook de groei van de omzet.

 

4. Wees competitief of in ieder geval competitiever dan je concurrent(en). Twee extra telefoontjes per dag kunnen op een jaar een groot verschil maken.

 

Tekst: Jacqueline Munnichs,

ZAKEN|TAAL, concept & tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 10 November 2017

Delen


2 reacties

Geplaatst door Charles van Druten 248 dagen geleden
Leuk artikel Dennis! Succes!
Geplaatst door Hans Houben 234 dagen geleden
Goed verhaal! Dennis succes met het verder ontwikkelen van jouw bedrijf.

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.