Vier tips van starter Fred Stassen hoe jij het beste je eigen bedrijf start

 

In 2014 start de zoektocht van Fred Stassen naar de manier om ambachtelijk biologische Limburgse kaas te maken. Inmiddels levert hij aan Château Neercanne en diverse speciaalzaken.

 

Denk aan ‘Maison Culinair’ in Heer-Maastricht, de ‘Eyserhalte’ in Valkenburg en Eys en ‘Madame Henriette’ in Meerssen. Daarnaast staat hij regelmatig op markten met de Sjevraoje Geitenkaas, kaas van biologische melk rechtstreeks van de boer.

 

Sinds oktober stijgt de productie van deze kazen; dat heeft alles te maken met de melktank die hij heeft aangeschaft. Maar uiteindelijk duurt het dan nog drie maanden voordat deze kazen in de winkel liggen.

 

Hier is zijn verhaal:

 

Meer dan twintig jaar werkte Fred bij Mosa Maastricht. Hij vervulde er allerlei functies. Tot hij op een dag op straat staat. Hij is nog net geen vijftig jaar. Wat nu?

 

“Terugkijkend op mijn arbeidsverleden, kom ik dan al snel tot de conclusie dat ik het vooral leuk vind om dingen te maken en te verbeteren. In Limburg wordt er al veel met fruit gedaan, maar nog niet met kaas.”

 

Zo komt hij terecht bij een biologische geitenboer. Uiteindelijk duurt het nog twee jaar voordat er een lekkere en kwalitatief goede kaas kan worden verkocht.

 

In 2016 staat hij een keer op een markt. Al snel is hij uitverkocht. Een eerste succes of beginnersgeluk? “Hier ben ik niet helemaal zeker van, maar het voelt als de goede weg. En dus ga ik verder aan slag om het productieproces te professionaliseren.”

 

Hij doet marktonderzoek, komt in contact met Hans Snijders, meester-kok bij Château Neercanne. Samen proeven ze kazen en bespreken wat nu een kaas lekker maakt. Ook maakt hij een businessplan.

 

En daar waar hij tot nu toe bottom-up bezig is geweest, maakt hij in dit plan de strategische keuze om verder top-down de markt te bewerken; Château Neercanne voorop, gevolgd door de betere speciaalzaken.

 

Inmiddels werkt Fred onder de naam Stassen Kaas vanuit de kelder van het Ursulinenconvent in Eijsden (het voormalige gemeentehuis). Daar worden de rauwmelkse kazen gemaakt en gerijpt.

 

Fred geeft deze vier tips aan starters:

 

1. Ik heb veel gehad aan het StartersCentrum. Tijdens een cursus bij Topchange van acht weken heb ik gewerkt aan onder meer mijn businessplan. Zo ben ik tot nieuwe inzichten gekomen; dat heeft me geholpen om ook daadwerkelijk stappen te maken. Marcel van Kasteren van het StartersCentrum heeft me geholpen om het businessplan verder aan te scherpen en duidelijke keuzes te maken.

 

2. ‘Be open minded’ en sta open voor allerlei suggesties. Ga dan filteren en kijk wat er past bij je plan. Waarschijnlijk is dit iets dat ook goed past bij mijn karakter.

 

3. Wees bewust van je tekortkomingen en ga binnen je netwerk zoeken naar de ontbrekende kennis. Ik ben regelmatig verbaasd hoe vrijgevig mensen zijn in het delen van kennis. Door zoveel mogelijk informatie te verzamelen, merk ik dat ik overwogen keuzes maak hoe ik het toepas binnen mijn bedrijf.

 

4. Focus je op het einddoel en overwin elke uitdaging één voor één. Je kunt niet alles tegelijkertijd. Ik wil bijvoorbeeld uiteindelijk een assortiment aan kazen maken. Zo staat er ook een roodschimmel kaas met natuurlijke korst op mijn verlanglijstje. Maar zover ben ik helaas nog niet.

 

Tekst: Jacqueline Munnichs,

ZAKEN|TAAL, concept & tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 22 December 2017

Delen


0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.