Vier tips van starter Rick Alberigs hoe jij het best je eigen bedrijf start

 

Een lange zoektocht. Zo valt Rick Alberigs met de deur binnen. En aan het einde van ons gesprek: “Uiteindelijk is het bovenal een leren omgaan geweest met mijn intuïtie.”

 

Het was er altijd. Maar hij wist niet op welke manier hij ernaar moest luisteren. Hij legt zijn hand op zijn buik: “Alle goede beslissingen komen van hier. Vroeger wist ik niet hoe ik met dat gevoel moest omgaan. Dan probeerde ik het te beredeneren. Dat heeft niet altijd goed uitgepakt. Nu ontdek ik steeds meer wat bij mij past.” Sinds een jaar houdt Rick Alberigs zich fulltime bezig als zelfstandig Creative Director voor visuele communicatie.

 

Hier is zijn verhaal:

 

Zijn weg naar zelfstandigheid begint al vroeg. Dat begint in het middelbaar beroepsonderwijs. Maar die kennis is voor hem niet voldoende. “Als zelfstandig ondernemer moet ik veel meer in mijn mars hebben.”

 

Hij gaat naar de fotoacademie in Eindhoven. Daar verbreedt hij verder en voegt hij video en tekst toe aan zijn fotografie. Hij valt in de prijzen met zijn werk: het project ‘Chez Rico’ werd genomineerd voor het Nederlands Film Festival in de categorie Documentaire en het project ‘Carazzas de Otzana’ won de derde prijs in de categorie video bij The International Nikon Contest.

 

Uiteindelijk rondt hij de opleiding niet af; hij is al weer verder in zijn zoektocht. “Inmiddels werkte ik bij de klantenservice van Vodafone en parttime als zelfstandig fotograaf.”

 

Vanaf augustus 2015 kiest Rick voor 100% ondernemerschap. “Dan heeft mijn werk zich al rond verteld. Mensen in mijn omgeving willen me helpen, meer opdrachten worden me gegund. Bovenal spreekt mijn manier van verbeelden mensen aan: een combinatie van beeld en video. Het past bij de huidige trend van sociale media, websites, apps et cetera. Het visualiseren is nog volop in ontwikkeling, sterk beïnvloed door de diverse media.”

 

Rick merkt dat samenwerken goed doet, om zijn eigen werk op een hoger plan te tillen en om zichzelf verder te ontwikkelen. “Bijvoorbeeld de stichting TAKE TWEE, waar ik samen met Eric Meyer verborgen taferelen in Limburg visualiseer om deze vervolgens, zowel offline als online, aan een zo breed mogelijk publiek te presenteren.”

 

Rick geeft deze vier tips aan starters:

 

1. Weet wie je bent, vooral als mens. Je kwaliteiten en je minpunten. Gebruik dit als leidraad voor je eigen ondernemerschap.

2. Durf berekende risico’s te nemen. Wees niet bang om samenwerkingen op te zeggen, ook al lijk je hiermee in eerste instantie geld te verliezen. Mijn ervaring is dat als je de ene deur sluit, een andere deur opengaat.

3. Wees alert op veranderende omstandigheden en stem je keuzes hierop af. Het gaat vaak niet zoals je van tevoren denkt dat het zal gaan. Hak knopen tijdig door. Blijf niet ‘hangen’.

4. Vertrouw op je intuïtie; het is een goed kompas. Ik zie nu dat ik bij verkeerde keuzes vaak te veel heb gerationaliseerd.

 

Tekst: Jacqueline Munnichs,

ZAKEN|TAAL, concept & tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 21 November 2016

Delen


0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 LimburgZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.