Tweedeling in kledingbranche

 

De stevige concurrentie en het veranderde klantgedrag zorgen voor een tweedeling in de kledingbranche. Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Locatus waarbij geanonimiseerde omzetgegevens zijn gecombineerd met data over locaties.

 

 

 

 

 


 

De scheidslijn wordt vooral bepaald door de mate van zichtbaarheid. Kledingwinkels die op een aansprekende locatie zitten of via een aantrekkelijke website een substantieel deel van hun omzet behalen, groeien doorgaans snel. Winkels op minder prominente locaties hebben het lastiger. Naar verwachting zet deze tweedeling zich in 2019 en 2020 voort.

De kledingbranche weet slechts beperkt te profiteren van het sterke economische klimaat, zo staat verder in het rapport. De gecombineerde omzet uit fysieke en online verkopen nam vorig jaar met slechts twee procent toe. Een op de vijf kledingwinkeliers groeide met meer dan tien procent, meer dan de helft zag de omzet vorig jaar dalen. Bij ruim een kwart van de kledingretailers bedroeg deze omzetdaling zelfs 10 procent of meer.

Dat beeld verandert in 2019 niet, stellen de onderzoekers. Sterker, de groei van de kledingbranche valt dit jaar stil. Met name in de zuidelijke provincies worden omzetdalingen van zeven procent voorspeld. Grotendeels bepalend voor succes zijn locatie, zowel fysiek in de winkelstraat als de aanwezigheid op internet. , bepalen in hoeverre een retailer zichtbaar is.

0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2019 LimburgZaken | Built by Delite, powered by Envation.